domingo, 22 de abril de 2012

TEMES PER A LES REDACCIONS


LLISTAT DE TEMES PER A LES REDACCIONS
1.            El mobbing. Es pot evitar?
2.            La cirurgia estètica.
3.            Les sectes com a fenomen social.
4.            L’alimentació i la salut: van sempre juntes?
5.            La disminució de la natalitat.
6.            Les agències matrimonials.
7.            Les supersticions.
8.            Vida quotidiana i estrès.
9.            Els debats per televisió i els reality show.
10.        Cotxe particular o transport públic. Avantatges i desavantatges.
11.        La privatització de les empreses públiques.
12.        La convivència amb els veïns.
13.        Turisme rural o turisme urbà?
14.        Comprem un pis o el lloguem?
15.        Les organitzacions no governamentals.
16.        El dopatge en els esports.
17.        Les rebaixes: l’eclosió de la febre consumista.
18.        Les aficions. Entreteniment o esclavitud?
19.        Els clubs de fans com a fenomen social.
20.        El temps lliure. En tenim? En què el gastem?
21.        El dret a la intimitat i el dret a la informació.
22.        Les professions del futur.
23.        El fenomen social de la immigració.
24.        L’espai: un bon lloc per a viatjar.
25.        Les drogues de síntesi i la joventut.
26.        Els programes de successos. Informen o alarmen?
27.        Els accidents de trànsit: es poden evitar?
28.        La despenalització de la droga.
29.        Què té de positiu o de negatiu la televisió?
30.        Trie un país per a viure i explique el perquè.
31.        Solters o casats, quin és l’estat ideal?
32.        La influència de la informàtica en el món laboral.
33.        La joventut i el mercat laboral.
34.        El clonatge i les seues implicacions.
35.        Les noves tecnologies: el DVD i el cinema a casa.
36.        El bullying o assetjament escolar, es pot evitar?
37.        Zoològics o animals en llibertat?
38.        Efectes de la globalització. És tot tan negatiu com ho pinten?
39.        Normatives antitabac: es complixen?
40.        La crisi.
41.        Exposeu quines perspectives, facilitats i dificultats es presenten a la vostra generació per a tirar endavant una família i valoreu-les críticament.
42.        Escriviu una narració en què el protagonista és un pirata (o pirates) de Somàlia que ha d’abordar vaixells d’altres països per sobreviure.
43.        La solitud, entre l’opció personal i la marginació social.
44.        Les ONG: cooperació, mite o mentida?
45.        La desaparició de les llengües: és el cas del català?
46.        La donació d’òrgans: elecció o obligació?
47.        Les sectes com a fenomen social.
48.        Escriu una sèrie d’instruccions per preparar la recepta de cuina del plat que més t’agrada.
49.        Els clubs de fans com a fenomen social.
50.        El bilingüisme en els mitjans de comunicació (televisió, ràdio, premsa) de Catalunya.
51.        És veritat que tots tenim un preu? (Redacteu un text argumentatiu com a resposta a aquesta qüestió)
52.        El paper de la ciència en la societat actual.
53.        Les meves preferències en matèria d’arts plàstiques. (Podeu referir-vos a una obra o a un artista concrets que us hagin impactat)
54.        La reinserció de presos a la societat.
55.        Els videojocs i la seva influència en els nens d’avui en dia.
56.        L’amor adolescent i l’amor adult: en què s’assemblen i en què difereixen.
57.        Com influeix la publicitat en els joves d’avui en dia?
58.        Tenir un fill avui en dia, una responsabilitat o un caprici?
59.        De l’11-S a l’11-M, què hi ha al darrere?
60.        És el teu barri un barri accessible per als minusvàlids?
61.        El dopatge esportiu.
62.        Els efectes del divorci: trencament familiar = fracàs escolar?
63.        L’emancipació dels joves a l’actualitat.
64.        Fins quin punt l’autoestima és la responsable de la nostra felicitat?
65.        Els trastorns de la conducta alimentària.
66.        L’accés dels joves d’avui a un habitatge digne.
67.        Monarquia: sí o no?
68.        L’eutanàsia: una opció o un assassinat?
69.        Discapacitats visuals i auditives i escolarització.
70.        Viure al camp o a la ciutat?
71.        La violència en el cinema.
72.        Els xats, blocs i les pàgines de contactes.
73.        La legalització del cannabis.
74.        Per què ens enamorem?
75.        La sida: el gran monstre del segle XX.
76.        Què penses de la pena de mort?
77.        Has agafat un vaixell per anar de vacances i aquest ha naufragat. Has estat l’únic/a supervivent i et trobes a una illa deserta. Redacta un dia del teu diari personal (explica què fas cada dia, què menges, on dorms...).



Algunes idees per no trobar-se perdut.
1. Cal pensar que totes les redaccions es poden fer: no hem de caure en el pànic.
2. Escollirem el tema que creiem que pot ser més rentable, que ens agradi més, que ens ofereixi més possibilitats d’entrada. Un cop triada l’opció ens hem de concentrar en els exercicis que ens demana i no canviar a l’opció rebutjada en primera instància: només perdrem temps amb indecisions. Utilitzem cinc minuts per decidir-nos i després treballem decididament en els exercicis triats.
3. En primer lloc pensarem quines informacions, que tenim, ens poden ser útils. S’hi val pensar en els temes de classe, de qualsevol assignatura i també de la nostra experiència com a persones. Les lectures que hem fet al llarg dels estudis o de la nostra vida, les pel·lícules que hem vist, els programes televisius, els diaris que hem fullejat... tot pot ajudar-nos a trobar la manera de vestir el tema. Són uns minuts de reflexió.
4. Per exemple, ens trobem amb el tema que es va proposar en una de les darreres edicions: La novel·la policíaca o el gènere negre: característiques principals.
-         farem ràpidament un recorregut per les lectures fetes d’aquest gènere i per les pel·lícules que hàgim vist.
-         com que ens parla de novel·la, pensarem quins són els elements generals que sempre ens han servit per analitzar una novel·la: argument, trama, personatges, narrador, punt de vista, recursos narratius... Pensarem què és específic del gènere a la llum dels exemples anteriors en els apartats que hem enumerat.
5. Un cop tinguem “continguts” pensats per explicar, pensarem quina serà la introducció, quins punts tractarem en el desenvolupament i una conclusió.
6. Redactarem segons el pla establert. Hi posarem exemples si s’escau,  mirarem d’explicar els continguts de forma ordenada i clara. Farem frases entenedores i evitarem repetir innecessàriament allò que ja estigui dit. Posarem els connectors lògics entre cada part del text. Val més fer frases curtes i posar els connectors adequats entre elles.
7. Un  cop acabat el text, repassarem l’ortografia i vetllarem que tot plegat sigui correcte i entenedor. Repassarem el text més d’un cop si tenim temps.
8. En un examen cal anar amb el rellotge a la mà i no podem entretenir-nos, per tant cal pensar ràpidament i si cal apuntar-se en un esborrany algun mot o idea per no perdre’ns en la redacció. Si tenim clars els passos a seguir, estalviarem temps. Hem de repartir-nos el temps equitativament segons el valor de les preguntes i seguir l’estratègia, si cal, de fer allò que és molt clar en primer lloc i deixar per al final allò que requereixi més reflexió.

9 comentarios: